Kriisiviestintä

Mikä on kriisi? 

Kriisi on poikkeuksellinen tapahtuma, joka on organisaation itsensä tai ulkopuolisen tekijän aiheuttama.  Se voi olla myös äkillinen ja traumaattinen. Kriisi vahingoittaa seuran mainetta ja toimintaedellytyksiä. 

Salpista kohtaavat kriisit voivat olla esimerkiksi: 

  • vakava loukkaantuminen tai kuolemantapaus
  • seuran sisäinen konflikti
  • taloudelliset ongelmat
  • sometilin tai nettisivujen kaappaus
  • huhut tai loukkaavat puheet

Mikäli havaitset Salpikseen liittyvän haitalliseen tapahtumaan tai kirjoitukseen, kerrothan siitä välittömästi lähimmälle seuran toimihenkilölle ja johtokunnalle. 

 

 Kriisiviestinnän ohjeet: 

  1.  Asian havaitseminen ja kriisiryhmän perustaminen aiheen vakavuuden vaatimalla laajuudella.
  2. Tapahtumasta johtuvien riskien tunnistaminen ja ennakointi
  3. Tapahtumaan reagointi johtokunnan toimesta. 
  4. Keskustelu tai sovittelu asianosaisten kanssa.
  5. Asiasta viestimisen järjestys ja viestintävälineet: 

    • seuran toimihenkilöt, Suomisport ja whatsapp
    • harrastajat, pelaajat ja alaikäisten vanhemmat, Suomisport
    • yhteistyökumppanit, sähköposti
    • julkisesti seuran nettisivuilla

    5. Kriisiryhmän palautepalaveri 

    6. Tilanteen seuraaminen ja tarvittava reagointi